Veelgestelde vragen

1. Waar komt de naam Museum Vrolik vandaan?

Museum Vrolik of Museum Vrolikianum was de naam die Gerard Vrolik (1775-1859) en zijn zoon Willem (1801-1863) aan hun privécollectie anatomische preparaten gaven. De collectie werd na hun dood geschonken aan het Athenaeum Illustre, de voorloper van de Universiteit van Amsterdam. Hoewel de collectie ook daarna sterk is uitgebreid, bleef de verzameling de naam Museum Vrolik houden. U kunt op deze pagina meer over hen lezen.

2. Kan ik een rondleiding door Museum Vrolik krijgen?

U kunt een rondleiding van één uur aanvragen door Museum Vrolik. Een rondleiding kost € 35,- + toegangsprijs (€ 10,-) per persoon. Voor rondleidingen in het kader van onderwijs geldt een gereduceerd tarief voor toegang van € 3,- per persoon. Bij de aanvraag van de rondleiding moet de onderwijsinstelling duidelijk worden vermeld.

De rondleiding dient u minimaal twee weken van tevoren aan te vragen. U kunt meer informatie op deze pagina vinden – of  vraag hier direct een rondleiding aan. Bezoekt u ons met een onderwijsgroep? Bekijk dan onze pagina ‘onderwijs & educatie‘ voor ons actuele aanbod van onderwijsprogramma’s.

3. Wat is er te doen in Museum Vrolik?

Naast dat u een rondleiding kunt boeken, kunt u ook zelfstandig het museum verkennen. Dit kunt u doen aan de hand van de gratis informatiebladen die bij de vitrines te vinden zijn.

Verder bieden wij ook een educatief evenementenprogramma aan, voor allerlei verschillende doelgroepen. Denkt u hierbij bijvoorbeeld aan workshops, themarondleidingen, lezingen, kinderactiviteiten, demonstraties met preparaten, en aan wisselende activiteiten die we elk jaar bedenken voor Museumnacht en Weekend of Anatomy. Wilt u meer weten of onze actuele agenda bekijken, neem dan een kijkje op de evenementenpagina.
Bezoekt u ons met een onderwijsgroep? Bekijk dan onze educatiepagina voor ons actuele aanbod van onderwijsprogramma’s.

4. Waarom mag ik – zonder vooraf verleende schriftelijke toestemming – geen foto’s of filmopnamen maken in Museum Vrolik?

De tentoongestelde (menselijke) preparaten en objecten in Museum Vrolik kunnen confronterend en emotioneel beladen zijn. Wanneer foto’s gemaakt worden, kunnen deze beelden buiten de medisch-historische context van de tentoonstelling belanden. Hier kunnen zij als aanstootgevend worden opgevat door mensen die er niet voor hebben gekozen de beelden van onze preparaten te bekijken.
Bovendien hebben de mensen wiens lichamen of lichaamsdelen bij ons worden tentoongesteld niet altijd toestemming gegeven voor het gebruik van hun lichamen voor educatieve doeleinden, aangezien het concept van ‘geïnformeerde toestemming’ pas sinds vrij recent bestaat. Uit respect naar de overledenen wiens lichamen ons onderwijzen, en uit onze expliciete wens om de medische en educatieve context van de tentoonstelling te handhaven, staan we geen fotografie in het museum toe. Lees meer in ons fotografiebeleid.

5. Is Museum Vrolik geschikt voor kinderen?

Wij raden basisscholen aan om bij twijfel contact met ons op te nemen om te bespreken of een bezoek geschikt zou zijn voor de betreffende groep. Voor particulier bezoek geldt natuurlijk dat deze beslissing aan u is – u kent uw kind tenslotte het beste. Museum Vrolik ontvangt regelmatig jonge bezoekers en vaak zijn zij ontzettend enthousiast over hun bezoek. Desalniettemin adviseren we u om zelf in te schatten hoe uw kind zal reageren op een bezoek aan Museum Vrolik. U kunt altijd contact met ons opnemen indien u twijfelt.

6. Hoe kom ik bij Museum Vrolik?

Voor meer informatie over hoe u met de auto of het openbaar vervoer naar Museum Vrolik reist, en waar u ons in het Amsterdam UMC (locatie AMC) vindt, verwijzen wij u door naar de pagina met praktische informatie.

7. Ik werk voor het Amsterdam UMC of ik ben patiënt in het Amsterdam UMC en ik heb recht op gratis toegang. Mag ik iemand meenemen?

Als werknemer van het Amsterdam UMC (locatie AMC of VU) of patiënt in het Amsterdam UMC (met polsbandje) mag de persoon die u meeneemt op het kortingstarief (€ 5,-) naar binnen. Een tweede persoon betaalt het voltarief (€ 10,-).

8. Is Museum Vrolik toegankelijk voor minder validen?

Ja, het Amsterdam UMC inclusief Museum Vrolik is toegankelijk voor minder validen. Heeft u zelf geen rolstoel mee maar wilt u er wel van één gebruik maken? Bij iedere ingang, in de parkeergarage, op parkeerterrein P3 en in de polikliniek vindt u rolstoelen. Na uw bezoek kunt u de rolstoel terugzetten waar u het ziekenhuis verlaat.

9. Kan ik in de buurt van Museum Vrolik ergens iets eten of drinken?

Ja, in het Amsterdam UMC (locatie AMC) zijn diverse horeca- en winkelbedrijven waar u eten en drinken kunt kopen, en bij sommige gelegenheden kunt u ook aan een tafeltje zitten. Zo zijn er bijvoorbeeld twee Albert Heijn to go supermarkten, een restaurant en een Starbucks. U kunt hier een overzicht vinden van alle horeca en winkels in het AMC.

10. Moet ik voor Museum Vrolik van tevoren toegangskaartjes kopen of reserveren?

Het is niet nodig om voor Museum Vrolik te reserveren. U kunt niet van tevoren toegangskaartjes kopen – dit kunt u in het museum zelf doen.

11. Waar vind ik de toiletten, de kassa en museumwinkel en/of een plattegrond?

De kassa (tevens museumwinkel) van Museum Vrolik bevindt zich in het museum zelf. Het museum bestaat uit één ruimte, dus u ziet de kassa snel genoeg wanneer u naar binnen loopt. Direct rechts naast Museum Vrolik bevindt zich een gang met toiletten. Bij elke receptie binnen het ziekenhuis kunt u om een plattegrond van het hele gebouw vragen, en bij de kassa van Museum Vrolik zijn deze ook verkrijgbaar. Daarnaast is een plattegrond van het museum afgebeeld op de eerste muur die u ziet wanneer u Museum Vrolik binnentreedt.

12. Is er een garderobe aanwezig in Museum Vrolik?

Bij de kassa (tevens museumwinkel) die in Museum Vrolik zit, kunt u gratis uw jas en tas achterlaten. Hier is in principe te allen tijde een medewerker aanwezig. Het is echter geen bewaakte garderobe, waardoor wij niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor eventueel verlies of diefstal. Door gebruik te maken van de garderobe, gaat u akkoord met deze voorwaarden.

13. Is er extra informatie in Museum Vrolik beschikbaar over de tentoongestelde collectie, en in welke talen is deze informatie beschikbaar?

In Museum Vrolik zijn er diverse teksten met algemene informatie op de muren terug te vinden. Ook kunt u bij de vitrines informatiebladen vinden, waar meer specifieke informatie over deelonderwerpen en over de tentoongestelde objecten te vinden is. Daarnaast kunt u bij de kassa tevens een topstukkentour voor €2 kopen, welke u zelfstandig langs dertig van onze meest bijzondere objecten leidt. Al deze teksten zijn in het Nederlands en Engels beschikbaar. Voor de jongere bezoekers is er ook een Nederlandstalige speurroute voor €2 beschikbaar bij de kassa. Wilt u meer weten, dan kunt u altijd een rondleiding boeken.

14. Ik heb zelf een medisch object, anatomisch en/of zoölogisch model of preparaat in mijn bezit waar ik graag informatie of advies over zou willen. Kan ik bij jullie terecht?

U kunt uw vraag sturen naar  museumvrolik@amsterdamumc.nl. We zullen onze best doen uw vraag te beantwoorden, maar we kunnen vooraf niet garanderen dat we u kunnen helpen.

15. Ik ben een onderzoeker/wetenschapper en wil een informatieaanvraag bij jullie indienen, of onderzoek doen naar objecten in jullie collectie. Waar kan ik terecht?

Als universitair museum doen wij altijd ons best om onderzoekers/wetenschappers van dienst te zijn. Voor informatie- of onderzoeksaanvragen kunt u contact opnemen via het contactformulier, door te mailen naar museumvrolik@amsterdamumc.nl of direct naar onze conservator Dr. Laurens de Rooy, via l.derooy@amsterdamumc.nl.

16. Is het mogelijk om voor een film, documentaire of TV-programma opnamen te maken in Museum Vrolik?

Wij kunnen uw verzoek pas in behandeling nemen als u ons uitgebreid informeert over de aard en inhoud van het programma, de documentaire of de film. Vanwege onze gevoelige collectie zijn wij geen geschikte locatie voor alle soorten programma’s en films. Indien u denkt dat uw filmopnamen recht doen aan onze collectie en de gevoelige aard hiervan respecteren, kunt u een aanvraag indienen via museumvrolik@amsterdamumc.nl. Zie hiervoor ook ons fotografiebeleid.

17. Is alles wat ik in Museum Vrolik zie ‘echt’?

Het overgrote merendeel van onze tentoongestelde collectie bestaat uit echte menselijke en dierlijke preparaten – zowel vloeistofpreparaten als preparaten die droog bewaard zijn. Daarnaast zijn er op zaal ook enkele voorbeelden te zien van gipsafgietsels en wasmodellen. Over het algemeen is het duidelijk te zien wanneer iets een was- of gipsmodel betreft, en dit kunt u ook terugvinden op de informatiebladen.

18. Waar komen jullie preparaten vandaan?

De meeste menselijke preparaten, botten en schedels zijn afkomstig van mensen die in de achttiende, negentiende en begin twintigste eeuw in Amsterdam zijn overleden. Een klein deel komt van elders. In het bijzonder gaat het hier om collectie uit Indonesië (de voormalige kolonie Nederlands-Indië) en uit verschillende andere voormalige koloniën van Nederland en andere Europese landen.  Meer informatie over de herkomst van onze preparaten kunt u in ons statement ‘menselijke resten’ vinden.

19. Op wat voor vloeistof worden de preparaten van Museum Vrolik bewaard?

Tot de late negentiende eeuw werden vloeistofpreparaten in alcohol (zo’n 60%) bewaard. Vanaf het einde van de negentiende eeuw werden sommige preparaten ook bewaard op formaline. Omdat formaline een kankerverwekkende stof is en op termijn schade kan veroorzaken aan preparaten, zijn bij ons alle vloeistofpreparaten op zaal die op formaline stonden vervangen door een vrijwel onschadelijke oplossing. Deze oplossing bestaat grotendeels uit glycerol, water en natriumacetaat, en wordt Kaiserling III genoemd. Op sommige potten is met kleine letters de afkorting ‘KIII’ geschreven, wat betekent dat de betreffende pot gevuld is met Kaiserling III. Wilt u meer weten over prepareertechnieken? Neemt u dan eens een kijkje op deze pagina.

20. Waarom is Museum Vrolik zo donker?

Het doel van de donkere ruimte is tweeledig. Allereerst is er een beperkte belichting (50 lux gemiddeld) nodig om schade door licht op de preparaten te minimaliseren. Door het gerichte licht zijn de preparaten niettemin toch goed te zien. De keuze voor donkere wanden, vloer en plafond is een esthetische keuze. Beschouw het als een nadrukkelijke breuk met de lichte klinische sfeer die past bij een ziekenhuis. U ervaart zo dat u een andere ‘wereld’ betreedt; een besloten, intieme sfeer die uitnodigt tot beschouwen en nadenken – een sfeer die bovendien het gevoel voor het historische kader van de collectie vergroot.

21. Zijn alle objecten uit de collectie van Museum Vrolik op zaal tentoongesteld?

Vanwege de beperkte tentoonstellingsruimte die Museum Vrolik tot haar beschikking heeft, is het voor ons niet mogelijk om onze gehele collectie tentoon te stellen. In het museum kunt u ongeveer tweeduizend objecten bewonderden. Dit is slechts ongeveer 10% van onze gehele collectie.

22. Hoe oud is de collectie; wat is het oudste stuk?

De oudste deelcollectie van Museum Vrolik stamt uit de achttiende eeuw. Het gaat hier om de beenderen in de Hoviuskast. Op deze pagina kunt u meer over onze deelcollecties lezen. Het oudste preparaat van Museum Vrolik stamt echter uit de late zestiende eeuw. Het gaat hier om een zeer grote blaassteen, operatief verwijderd door een chirurgijn of steensnijder.

23. Worden er nog nieuwe preparaten toegevoegd?

Het laatste nieuwe preparaat is in 1954 toegevoegd aan onze collectie, door Martin Woerdeman. Museum Vrolik maakt en/of verwerft dus geen nieuwe of recent vervaardigde preparaten. Ons verzamelbeleid houdt in dat we alleen overwegen om collectie te verwerven indien deze historisch van aard is, en op wat voor manier dan ook gerelateerd aan de geschiedenis van Museum Vrolik of aan de academische beoefening van geneeskunde of biologie in Amsterdam.

24. Moet ik vooraf kaartjes kopen of reserveren voor Museum Vrolik?

Het is niet nodig of mogelijk om vooraf kaartjes te kopen of te reserveren voor Museum Vrolik. U kunt ons gewoon onder openingstijden bezoeken, en ter plekke uw toegangskaartjes bij de kassa betalen.

Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

Contact